2019, het jaar van Insights

Het jaar 2018 zit er weer op, tijd voor een nieuw jaar, met goede voornemens. Aan het eind van een jaar kijk je terug met lijstjes en overzichten om te zien wat het jaar je allemaal gebracht heeft. Maar waarom zou je dit aan het eind van het jaar doen als je dit tussentijds ook al kunt doen? Het heeft natuurlijk iets moois, maar als je tussentijds al kunt meten of je op de goede weg zit met succes, dat is veel interessanter.

 

Uiteraard kun je met powerpoint prachtige grafiekjes maken om te vertellen wat niemand boeit. Want cijfertjes zijn niet belangrijk, de eindgebruiker wel. Daarom heeft OutSystems Insights geïntroduceerd.

 

Mismatch


Eindgebruikers worden vaak in aantallen uitgedrukt, hoeveel bezoekers, bezoeken of beide en hoeveel tijd op een pagina werd besteed. Of cijfers zijn technisch van aard en tonen de performance van de applicatie/schermen. Dat is juist de mismatch en waar het niet om gaat (ookal biedt het relevante info).

 

User engagement is niet af te leiden aan hoe lang iemand op een pagina zit. For all I care is het omdat het laden van de pagina zo lang duurt en zit hij of zij daarom daar gedwongen. Net als Robison Crusoe op een prachtig eiland, maar hij zat er niet voor zijn lol…

 

Insights


Insights is de nieuwste toevoeging aan het OutSystems Platform, nog wel in Beta, maar heeft voldoende potentie om je applicaties naar een volgend level te tillen.

 

Wat het namelijk doet is bijhouden hoe lang het scherm erover doet om te laden en hoe lang de gebruiker op dit scherm blijft.

 

Daarnaast kun je op specifieke schermen een widget subtiel laten verschijnen waar de gebruiker zijn gevoel bij de applicatie en het scherm kan delen, anoniem of met naam.

 

Het subtiele zit hem ook in het feit dat het alleen gaat om emoticons, geen eindeloze enquetes, maar alleen een sad tot happy emoticon. Geheel optioneel is het verder toelichten van de je feedback.

 

 

Op deze manier weet Insights je Customer Satisfaction en Engagement in beeld te brengen over al je web-applicaties. Zo krijg je een veel accurater beeld van je applicatielandschap op het gebied van UX.

 

Het kan namelijk zo zijn dat de apps met de beste performance de slechtste UX ervaringen hebben, of vica versa.

 

Event driven

 

Gedurende een jaar zal je applicatie een of meerdere releases ondergaan, dit soort events kunnen impact hebben op hoe de applicatie wordt ervaren.

 

Dit zijn de events die je met Insights kunt ear-marken. Zo kun je gedurende het jaar de engagement van de applicaties zien en bijhouden. Heeft deze release ook daadwerkelijk bijgedragen aan een hogere user satisfaction/engagement. Of juist niet?

Building the right thing

Met OutSystems ben je in staat om aan Rapid Application Delivery te doen, maar met al die snelheid rijst ook de vraag op; “Building the thing right?”, of “Building the right thing?”. Insights kan je hier dus bij helpen om te volgen hoe deze ontwikkeling verloopt.

 

 

Combineer Insights met een Design Thinking traject, of bouw van Minimal Viable Product (MVP) en je kunt daadwerkelijk volgen hoe de satisfaction en engagement zich ontwikkelt tijdens adoptie en over tijd. Zo kun je adequaat bijsturen indien nodig.

 

Zo heb je aan het eind van 2019 alleen maar blije gebruikers en zijn de lijstjes niet meer nodig ;-) Ik wens je een goed 2019 toe waarbij je met inzicht het verschil maakt in het leveren/onderhouden van prachtige UX applicaties.

 

 

 

Je kunt deze blog hier downloaden

 

Dit artikel is ook geplaatst op LinkedIn

 

 

 

 

Please reload

Recente Posts
Please reload