Retail, Groothandel en Distributie

 

Consumenten zijn beter geïnformeerd, minder trouw en bijzonder voorzichtig met hun bestedingen. Een stormachtige groei van het online kanaal, aanhoudende prijzenoorlogen en het sterk veranderend consumentengedrag zien we voltrekken. Het kunnen beïnvloeden van veranderend consumentengedrag is een van de grootste uitdagingen voor retailers op dit moment. Consumenten verwachten informatie te kunnen vinden wanneer ze willen en hoe ze willen, of het nu in de winkel is, online of op een smartphone en op welke plaats dan ook een product aan kunnen schaffen. Gemak en snelheid zijn de grootste drijfveren voor de consument voor de keuze om ergens een bepaald product te kopen. Hierdoor is de klant minder trouw aan een bepaald merk, maar zal het sneller kiezen voor wat op dat moment het gemakkelijkst, goedkoopst of snelst te kopen is. Multichannel retailing zal verder gaan stijgen in populariteit doordat de consument een naadloze integratie van retail-ervaringen via meerdere kanalen verwacht.

Aan retailers de taak om informatie te optimaliseren voor nieuwe manieren om concurrentievoordeel en stabiliteit in deze onzekere tijden te behalen. Om de concurrentie voor te kunnen blijven is innovatie, optimale informatie, efficiënte digitalisering en kostenbeheersing van cruciaal belang.

Maar hoe kun je als retailer ervoor zorgen om de bedrijfsresultaten met innovatieve strategieën duurzaam te verbeteren en consumenten op het beslissingsmoment juist aan jou te laten denken?

 

Zorg voor de juiste klantervaring. Vanwege het grote succes van online winkelen, zijn retailers geneigd minder te investeren in de fysieke retailomgeving. Ze zetten juist in op gemak en multichannel om online bij te kunnen houden. Echter, het tegenovergestelde is waar. Zowel bij online als fysieke winkels is de klantervaring belangrijk. Enthousiasme en het bieden van inspiratie is datgene waarmee je jezelf als retailer kunt onderscheiden. Voor online webshops is er een trend te zien in gamification. Dit bevordert de betrokkenheid van gebruikers door het gebruik van spelelementen via applicaties. Denk hierbij aan het belonen via kortingen of het inzetten van een spaarsysteem om klanten steeds opnieuw naar jouw webshop te trekken.


Zet technologie in jouw voordeel in. Consumenten hebben steeds meer toegang tot verschillende devices, zoals een smartphone, tablet of laptop. Ze zijn steeds meer gewend aan luxe, snelheid en gebruiksgemak, waardoor voor retailers een enorme uitdaging ontstaat om het consumenten naar de zin te maken als het aankomt op hun koopervaring. Naast deze uitdaging, kan technologie echter juist ook bijdragen aan optimalisatie van de winkelervaring. Multichannel winkelen zorgt dat retailers een veel groter bereik hebben. Maak hier dan ook dankbaar gebruik van door het bieden van relevante informatie, aanbiedingen of interessante content. Speel in op de behoeftes van de consument en zorg met de mobiele en web applicaties voor relevantie om consumenten aan je te klant te bereiken, te boeien en te binden.

Stel de klant centraal en bouw een goed inzicht in klanten op. Een goed klantprofiel, waarin kennis over de klant, koopgedrag en smaakvoorkeuren bij elkaar zijn gebracht, is cruciaal. Bouw de vaardigheid op om deze kennis (‘big data’) om te zetten in nieuwe, relevante, op maat gesneden proposities (‘smart data’). De ondernemer die de data goed analyseert, zal zijn klant centraal kunnen stellen en goed adviseren en zich onderscheiden met beslissende succesfactoren voor klantenbinding.

Laat de grens tussen on- en offline verdwijnen. Zet naast het online zakendoen ook in op fysieke showrooms en vice versa. Het hoogtepunt van puur online kopen is voorbij. Wil een klant iets kopen, dan combineert hij online winkelen met offline winkelen.  De showrooms dienen als contactmoment waarna het product online besteld kan worden. De mobiele online-mogelijkheden zullen het komende jaar nog geavanceerder worden en verschillende vormen aannemen, zoals gepersonaliseerde instore winkelervaringen en apps. Cross channel (kanaalloos) winkelen, waarbij je online met offline winkelen combineert, heeft de toekomst. Klanten denken niet meer alleen in kanalen. Ze kopen wat ze nodig hebben, waar en wanneer ze dat uitkomt, onafhankelijk van tijd en plaats.

Investeer in service. Het bieden van de juiste dienstverlening lijkt voor de hand liggend, maar service staat voor retailers niet altijd meer bovenaan het lijstje. Toch blijft mond-tot-mondreclame en persoonlijke ervaring de sleutel in het beslissingsproces van de consument. Door te investeren in een goede dienstverlening kun je bij de consument loyaliteit creëren. Bij het bieden van een juiste service hoort uiteraard ook het zorgen voor duidelijke procedures en manieren van omgaan met problemen en klachten als er iets mis gaat. Vooral sociale media spelen hierin tegenwoordig een belangrijke rol. Zorg dat dit goed op orde is, om klanten aan je te binden en nieuwe klanten over te halen bij jou te komen kopen.

Stel gemak en snelheid boven alles. Gemak en snelheid gaan een absolute hoofdrol spelen bij het koopproces van consumenten. Retailers die het aankoopproces vereenvoudigen en obstakels verwijderen, winnen terrein en binden hierdoor hun klanten aan zich. Het principe van winkels zonder kassa, komt daarom ook steeds dichterbij.
Streef naar optimale voorraadbeschikbaarheid, maar verlaag tegelijkertijd de voorraad kosten. Het bepalen van de juiste hoeveelheid voorraad is een continue balanceer-act tussen vraag en aanbod. Vroeger bepaalde je één keer per jaar de voorraad- en leveringsstrategie en de juiste aanvulstrategie (bestellen of productie). Omdat de lifecylce van artikelen steeds korter wordt, gaat deze aanpak niet meer op. Maak, om tot optimale voorraad niveau`s te komen, een goede analyse van de beschikbare data, vanuit de diverse databronnen (ERP, Financieel Systeem, Voorraadsysteem) Door nauwkeurige demand forecasts worden incourantie en overvoorraad geminimaliseerd. Door geautomatiseerde vraagvoorspelling kunt u optimale servicegraden hanteren.

Inforza levert hier, met de technologie van OutSystems, Qlik en dienstverlening, een belangrijke bijdrage in. 

Bedrijf

Sectoren

Diensten

Producten

Meer

Volg ons

  • Wix Facebook page
  • Twitter Classic
  • LinkedIn Social Icon
Inforza Projecten BV
Kelvinring 44
2952 BG Alblasserdam
t: 078-6933302

Thema's