Low Code e-sport

21 jun

Picture 1.1.png

Herinner je nog de eerste game die je ooit speelde? Pong, Tetris, Sonic, Mario, Fifa 96? Als je terugkijkt heb je wellicht enerzijds een nostalgisch gevoel en anderzijds ontzag voor de ontwikkeling die de game-industrie heeft gemaakt.

De ontwikkelingen die de game-industrie heeft gemaakt is op zijn zachtst gezegd indrukwekkend. Waar ik vroeger keek naar CGI directed animations lijkt het nu alsof je aan echte personen in je eigen film kijkt. Niet alleen zijn die werelden zo dicht bij elkaar gekomen, ze zijn daadwerkelijk samengevoegd. Neem echte coureurs als voorbeeld, zij gebruiken racegames zoals Project Cars of Gran Turismo als springplank en verdere training in hun race-carrière. Bijkomend voordeel is natuurlijk dat het een stuk prettiger is dat je je bolide van een paar miljoen virtueel aan gruzelementen kunt rijden :-) 

Picture 2.1.png

 

Maar wat heeft dit met OutSystems te maken?

Ik krijg nog steeds warme gevoelens als ik terugdenk aan ‘vroeger’. Daarin lijkt alles beter en mooier. Alleen, hoe meer ik daaraan probeer vast te houden, hoe verder het van mij afraakt; de tijd gaat namelijk gewoon door.

 

Zo kun je ook vasthouden aan het idee dat applicatieontwikkeling alleen maar door het schrijven van code gedaan kan worden. Want, daarin heb je meer vrijheid, meer precisie, meer…

 

Low code vs traditional coding

Kijkend naar OutSystems, betekent low code niet dat je coderen uit wilt sluiten. Je kan het nog steeds gebruiken wanneer dit noodzakelijk is. Maar als developer kan low code je juist helpen de saaie, ingewikkelde stukken eenvoudiger en overzichtelijker te maken. Het OutSystems platform haalt de zorg voor alle niet-functionele eisen (denk aan security, performance, schaalbaarheid, stabiliteit, documentatie, deployment en staging) weg bij de ontwikkelaar. Dit maakt dat de ontwikkelaar zich volledig kan focussen op de functionaliteit van de applicatie. 

 

Terug naar de racesport. Traditioneel (coderen) betekent dat wanneer je als coureur niet tevreden bent over de afstelling van de auto, dit de nodige tijd vraagt van je monteurs. Zij moeten instellingen aanpassen, aanpassingen doen aan de configuratie en data handeling van software, wellicht zelfs fysieke aanpassingen aan de auto doorvoeren, etc, etc. Alleen dít is al veel werk en staat nog los van of je misschien wat schade hebt gereden.

 

Met race-simulatoren kan je zelf de instellingen aanpassen. Hiermee kom je veel sneller naar de juiste afstelling van je auto. Al het harde werk is al door developers gedaan. De complexe materie is eenvoudig via opties en configuratie en bereikbaar voor de gamer.

 Picture 3.1.png

Om even in die vergelijking te blijven hangen, de racesportwereld lijkt ontoegankelijk voor mij. Ik heb geen miljoenen op de bank en ook geen geld voor dure race lessen en examens. Maar de makers van Gran Turismo Sport zijn erin geslaagd dat je met je virtuele rijprestaties een fysieke racelicentie kunt behalen.

 

Is het ook niet zo als het gaat om app development? Die wereld lijkt vaak zo ontoegankelijk omdat je geen regels code kunt lezen. Maar als je begrijpt wat softwareontwikkeling inhoudt, wat goede architectuur is en hoe je best practices toepast, waarom zou je dan geen app kunnen ontwikkelen?

 

Thanks OutSystems!

« Terug

Scroll naar boven